Pendidikan Khas didefinisikan sebagai satu bentuk pendidikan yang
disediakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak berkeperluan khas. Selain itu,
pendidikan khas juga boleh didefinisikan sebagai program pendidikan yang
menggunakan kaedah-kaedah khusus sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan
fizikal, intelek, emosi dan sosial individu- individu yang berkeperluan khas,
iaitu individu yang mengalami pelbagai kecacatan atau kurang upaya atau yang
pintar cerdas (gifted). Kementerian Pelajaran Malaysia
menyenaraikan empat kategori murid berkeperluan khas yang merangkumi;
1. Bermasalah pendengaran
2. Bermasalah penglihatan
3. Bermasalah pembelajaran
4. Murid pintar/berbakat
Falsafah
Pendidikan Khas
“Pendidikan khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan
untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman,
berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi
diri sendiri sebagai seorang individu dan peroduktif selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.”
Objektif
Pendidikan Khas
- Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan
khas untuk murid-murid dengan keperluan khas
- Menyediakan
pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan keperluan
khas
- Menyediakan
peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi murid dengan keperluan khas
- Menyediakan
bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran yang mencukupi dan terkini
- Memastikan tenaga pengajar yang mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas
Khidmat
yang disediakan oleh Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (Maklumat
Pendidikan Khas 2007)
- Cacat
fizikal yang teruk
- Rencatan
akal sederhana dan teruk
- Pelbagai
kecacatan dan
- Kecacatan
yang tidak membolehkan kanak-kanak tersebut belajar di sekolah-sekolah
yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran di bawah tanggungjawab
Kementerian Pendidikan Malaysia adalah:
- Sindrom Down
- Autisme ringan
- Attention Deficit Hyperaktif Disorder
- Terencat akal minimum
- Bermasalah pembelajaran spesifik (disleksia)
Konsep
Program Khas menurut Akta Pendidikan 1996
Program Khas bererti:
- Satu program yang disediakan di sekolah
khas* bagi murid yang mempunyai kecacatan penglihatan atau kecacatan
pendengaran.
- Program Percantuman/Integrasi di
sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan atau
kecacatan pendengaran atau masalah pembelajaran; dan
- Program Pendidikan Inklusif bagi
murid-murid yang berkeperluan khas yang boleh menghadiri kelas biasa
bersama-sama murid biasa.
* Konsep Sekolah Khas menurut Akta Pendidikan 1961
Sekolah Khas ialah sekolah yang menyediakan layanan pendidikan yang khas
untuk murid-murid yang kurang upaya.
No comments:
Post a Comment